wtorek, 30 grudnia 2014

Prosta gra

Podpatrzona dawno temu, już nawet nie pamiętam gdzie, w każdym razie sprawdzona i przetestowana w warunkach gabinetowych, cieszy się popularnością wśród małych odbiorców. Mnie natomiast cieszy jej prostota i szerokie zastosowanie.

Potrzebujemy:
  • kolorowe gumeczki
  • narysowane dłonie 
  • swoje ręce lub plastikową dłoń (czasami do kupienia w sklepie Empik lub Tiger)
Zadaniem dzieci jest nakładać kolorowe gumki na swoje palce lub paluszki na plastikowej dłoni.
Gumki nakładamy zgodnie z tym, co jest pokazane na ilustracjach.
W ten sposób ćwiczymy percepcję wzrokową, pamięć i koncentrację.
Zabawa jest doskonała dla wszystkich dzieci, które dopiero poznają nazwy kolorów.
Nakładanie gumeczek na własne palce to również stymulacja dotykowa i czucia głębokiego.

Miłej zabawy:)




środa, 17 grudnia 2014

Rysowanie kamykami

Nie zawsze rysowanie sprawia przyjemność, jednak wystarczy nieco zmienić formę, by zainteresować dziecko. Czasami wystarczy małą kartę zastąpić arkuszem papieru pakownego, a zwykłe kredki kredą lub kredkami w ciekawych kształtach. Dzisiejsza propozycja to kredki sojowe "Crayon Rocks", które wyglądają jak małe kamyki i nadają się już dla ponad rocznych dzieci. Ćwiczą chwyt i są bezpieczne. Wykonano je z soi, zawierają wyłącznie naturalne barwniki, zatem nawet jeśli maluch wsadzi je do buźki, nic się nie stanie.
Dostępne w sklepie Crocodylek

środa, 10 grudnia 2014

Bańki mydlane

Bańki mydlane- już chyba bardziej banalnie się nie da, jednak po dłuższej analizie okazuje się, że wręcz przeciwnie, jest wesoło, zabawnie, twórczo i korzystnie dla rozwoju dziecka.

 Jak to możliwe?
  • dmuchanie baniek to świetne ćwiczenie oddechowe,
  • łapanie/zbijanie mydlanych baniek to usprawnianie koordynacji oko-ręka,
  • obserwowanie baniek, które fruwają i delikatnie opadają na ziemię to stymulacja zmysłu wzroku,
  • kontakt skóry z mydlaną bańką to stymulacja zmysłu dotyku, odkrywanie, że coś jest mokre, czasami lepkie,
  • wspólne przygotowywanie mydlanych baniek, mieszanie płynu z wodą to zadanie nic innego jak usprawnianie motoryki małej, a także stymulacja węchowa,
  • tam, gdzie są bańki, jest szaleństwo, dzieci zazwyczaj biegają i podskakują by rączką zbić bańkę, w tym przypadku usprawniamy motorykę dużą,
  • porównywanie komu udało się zrobić większą bańkę lub puścić więcej baniek za jednym razem to natomiast umiejętności matematyczne,
  • robienie baniek na różnych powierzchniach lub baniek w bańce to również doświadczanie, odkrywanie i poznawanie,
  • zabawa bańkami mydlanymi może być przeprowadzana zarówno w domu jak i na świeżym powietrzu, nie ma ograniczeń wiekowych.







poniedziałek, 8 grudnia 2014

Do celu

Sortery i przeplatanki to przykłady zabawek usprawniających wiele funkcji, w tym przede wszystkim doskonalących koordynację oko-ręka. Można jednak prościej i ciekawiej, wystarczy dowolny przedmiot z dziurką: klocek, książka, albo zwykła taśma klejąca oraz coś co będziemy przekładać, w moim przypadku zwykła słomka. Jeśli chcemy utrudnić zadanie, możemy ustalić, że przedmiot przez, który wkładamy słomkę, parzy, a więc słomka nie może dotykać żadnej ze ścian.
Zadanie trudne, łapki się trzęsą, ale próbować warto.

wtorek, 2 grudnia 2014

Panel dotykowy

Panel dotykowy może być elementem dekoracyjnym pokoju, a może też pełnić funkcję ratunkową, gdy nasz maluch w sposób twórczy zrealizuje swoje pasje na ścianie. Panel może być też wyjmowany tylko na czas zabaw. Co z nim robić? Dotykać, opisywać- co czujemy? co jest przyjemne? co jest nieprzyjemne? Możemy również wyszukiwać w domu faktur, które znajdują się na panelu. 
Do przygotowania potrzebujemy tablicę korkową, taśmę dwustronną do mocowania luster oraz wszelkiego rodzaju tkaniny, pianki, filce czy papier ścierny. W przypadku dzieci starszych, gdzie nie ma ryzyka połknięcia, materiały można przyczepić pineskami. 
Dzieci jak najbardziej mogą brać udział w procesie tworzenia panelu dotykowego.