czwartek, 29 października 2015

Wyrazy dźwiękonaśladowcze

Wyrazy naśladujące odgłosy otoczenia czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze lub mówiąc fachowo onomatopeje, to zwykle jedne z pierwszych słów małych dzieci. Wyrazy te bawią, rozśmieszają i przede wszystkim pomagają w komunikacji. Bawiąc się nimi, wzbogacamy zasób słownictwa dziecka i przyczyniamy się do rozwoju mowy. Na bazie wyrazów dźwiękonaśladowczych możemy budować kolejne znacznie bardziej złożone (mu + ha = mucha) , dlatego to ważne by wykorzystywać je w codziennych czynnościach. Zabawa misiem, klockami, autem, nalewanie wody do szklanki, mycie zębów, otwieranie okna, wycieranie ręcznikiem, schodzenie po schodach; wszystkie te czynności możemy opisać za pomocą dźwięków.
Doskonałym pomysłem są również książki pełne obrazków i właśnie odgłosów, z pewnością zaciekawią i wpłyną pozytywnie na rozwój mowy malucha.
Oto nasze trzy ulubione pozycje:

Księga dźwięków



Klapu Klap





Seria książek
"To ja Ci Mamo poczytam"




piątek, 23 października 2015

Myszka lubi serek...

Myszka i serek to zabawka/pomoc terapeutyczna, która zawsze budzi wiele emocji na twarzy użytkowników. Emocje uzależnione są chyba od indywidualnego profilu sensorycznego, ponieważ wzbudza dość skrajne odczucia czyli radość i rozbawienie lub obrzydzenie. Mimo wszystko uwielbiamy tego typu zabawki, ponieważ wykorzystanie ich w terapii pozwala nam na doskonalenie wielu umiejętności. Myszka i serek to również zabawka typu fidget toy, która może pomóc w organizacji i koncentracji. Od pewnego czasu myszki mają konkurencję czyli robaczywe jabłko. A my... chcemy więcej:)

czwartek, 8 października 2015

Zabawy z guzikami

Guziki, każdy ma je w domu, nawet jeśli nie w nadmiarze, to wizyta u babci, cioci czy sąsiadki załatwia sprawę. A jeżeli jeszcze nam mało, przegląd szafy również może pomóc.
Małe, duże, kolorowe, w różnorodnych kształtach, mogą posłużyć do wielu zabaw, a nawet zajęć plastycznych.
Cóż z nimi zrobić?
Można je przesypywać, przekładać, wrzucać do skarbonek, dzięki temu usprawnimy między innymi motorykę małą lub koordynację oko-ręka.

Można je segregować według kolorów, wielkości, kształtów czy chociażby ilości dziurek.

Można chować wśród guzików małe zabawki, które dziecko musi wyszukać, mając zamknięte oczy. Można też układać sekwencje, wzory i różne obrazki.

Zabawy z guzikami to również wstępne zabawy matematyczne, układanie w kolejności od najmniejszego do największego lub odwrotnie, a także wykładanie tylu guzików, ile oczek wypadnie na kostce.

Jeśli dysponujemy dużymi guzikami, możemy je również nawlekać na sznurki.
A jeśli chcemy rozwijać twórczość i wyobraźnię naszego dziecka, naklejmy kilka guzików na kartkę i pozwólmy naszemu dziecku tworzyć prawdziwe dzieła sztuki.
Miłej zabawy:)